Translate

вторник, 23 октомври 2012 г.

Интериорът на магазина е сцена, на която......

Г-н Буковски, кои са елементите на търговския интериорен дизайн?

    Да започнем с понятието „синергия” – общото е повече от сбора на отделните елементи – това е целта на проектирането на интериора. Проектирането не е просто подреждане на щандове, поставяне на осветление и оформяне на кътове, а създаване на светлинно-цветова среда. Още на входа на търговския обект клиентът трябва да получи представа за философията на фирмата, за концепцията на търговската площ, в която влиза, за ползите, които ще получи – това е голямата цел. Всичко останало е част от пътя към реализацията на тази цел: оформянето на отделните функционални и търговски зони, ергономичното проектиране на щандове и междинни пространства, специфичното осветление, инсталации, комуникации и чисто декоративни решения. Продуктите /например, месото и зеленчуците/ трябва да изглеждат винаги пресни, свежи и вкусни и да подтикнат клиента да купува. Това е важната роля на осветлението – едно неподходящо осветление би могло да предизвика обратен ефект и продуктите да изглеждат стари, увехнали и пр.

С какво започва композирането на интериора на магазина?

   Дизайнът е добре облечена функция. Затова винаги се тръгва от функцията, от заданието. След като вече сме наясно със спецификата на търговската площ, върху какво ще пада акцентът, следва изграждането на функционалните зони, натрупването на обемите, цветовете и светлината. Предизвикателство при проектиране на интериора в магазините са многото съоръжения и инсталации. Дизайнът помага да се скрият всички тези грозни и прозаични части – на климатизацията, ел. инсталацията, противопожарните системи, комуникациите и пр. тръби, кабели, устройства. При наличието на достатъчно светла височина и въздух има решения с открити инсталации, но резултатът трябва да е такъв, че клиентът да се чувства комфортно, когато пазарува.

Може ли дизайнът да бъде фактор за бъдещия успех или неуспех на един магазин?

   Ако инвеститорът иска да създаде магазин, който е в средната ценова ниша на пазара, а интериорът му изглежда твърде луксозен, то той ще „изплаши” клиентите, към които се е насочил. Обратно – ако магазинът е ориентиран към по-платежоспособен таргет, а е с принизени критерии към интериора, може да отблъсне клиентите си.

   Добрият дизайн е изкуство, не се усеща, не се натрапва, чувствате се много приятно, но не знаете защо. Няма нужда да се влагат много пари, за да се получи този добър резултат, а са необходими добри умения.

   Интериорът може да бъде разглеждан като сцена. Много колеги правят грешка да създават пъстри магазинни интериори, които отвличат вниманието на клиента от продукта, разфокусират го. Интериорът трябва да е приятен, добре осветен и ненатрапчив, той трябва да е сцената, на която главно действащо лице е продуктът.

Има ли правила при изграждането на различните типове магазини – за хранителни стоки, за облекло…?

   Правилото е - не спазвай никакви правила. Става дума за креативност при проектиране на интериорите - всеки обект е уникален, всеки инвеститор има оригинални и различни идеи за магазина си, но... основното е ергономията. Всичко да е удобно /за разглеждане, вземане и поставяне/, да има достатъчно място за разминаване. Да се аранжира така, че клиентът без усилие да се ориентира в "градоустройството" на магазина. В магазините за хранителни стоки например, целта е максимално оползотворяване на търговската площ, докато при един магазин за нехранителни стоки има повече свобода, в зависимост към каква целева група е ориентиран той. Прекаленото насищане със стоки създава усещането за изобилие, но и за конфекция. Затова в някои луксозни бутици, в зала от 30 кв м, може да видите само три артикула, останалото е атрактивно осветление и аксесоар. Целта е да се погъделичка егото на клиента, да се почувства специален.

Има твърдение, че различните цветове влияят по различен начин на човешкото настроение и подтикват към различни дейности. Как се отнася това към интериора на магазина?

   Има такива изследвания, но те не са закон. Всичко е въпрос на психо-физика. С годините нещата много се променят. Вземете, например, ръста на населението, който се е увеличил. Така че всички тези изследвания, които са правени преди 50 и по-малко години, за психо-физичното въздействие на светлината и цветовете върху човека, не е сигурно дали са валидни днес. Средата, в която живеем сега, е различна. Аз, лично, предпочитам практиката и опита пред теорията. Не бива да робуваме на стереотипи. Но, ако има цветова гама, която работи добре за човека, бих посочил природните земни цветове. При тях няма изненади и няма да направите грешка, ако вкарате тези цветове в интериора, тъй като природата не греши.Препоръчителна е внимателната употреба на белия цвят, тъй като той е твърде специфичен и "работи" добре в определени случаи. Съветвам клиентите винаги да "пречупват" бялото с цвят. Що се отнася до осветлението в магазина, то светлината е препоръчително да бъде студенобяла, тъй като най-добре "изкарва" реалните цветове на стоките. Това важи с особена сила за артикулите, при които се избира цвят – плодове, месо, козметика, модно облекло. Много магазини правят грешка, използвайки жълти халогени - топлата светлина променя цветовъзприемането.

Кои са основните принципи при подбора на обзавеждането и материалите в магазина, предвид продаваните в него продукти?

   Създавайки един интериор, ние сме принудени да се съобразим с продуктите, предлагани на пазара, което винаги поставя известни ограничения пред дизайнера. На различните магазини, разбира се, подхождат различни материали. При спортните, това, което преобладава е лакът, хромираният метал, стъклото. Разликата с бутиците и другите видове магазини е в дозирането на материалите. Ако бутикът е във високия ценови сегмент, металът и стъклото ще стоят евтино. Тук трябва да преобладава кадифето, златото и среброто. Металът може да е един и същ, но обработката и начинът на приложение – съвсем различни. Най-важен е индивидуалният подход.

Как бихме могли оптически да коригираме някои несъвършенства на търговското пространство?

   Правилото е: стереотипите са за да се опровергават. Имам случаи в практиката си при много нисък таван, противно на общоприетото, точно чрез поставяне на окачен таван и специфично осветление да постигна усещане за обем и пространство на помещението. Един неразработен таван убива интериора или поне отнема голяма част от въздействието му.

   Друг начин за оптическа корекция на ниско помещение и създаване на илюзия за височина е боядисването на тавана в тъмен цвят, който не отразява светлината. Светлият цвят приближава, а тъмното "потапя" и отдалечава.

Има ли мода в дизайна на търговските площи?

   Всяка фирма, която държи на себе си, има собствена оригинална фирмена визия. Модата се проявява при новите материали и технологиите за обработката им. Традиционните дърво и метал се изместват от полимерите, които позволяват много по-артистични решения. Новите продукти – мобилни телефони и аксесоари, например – поставят нови предизвикателства към търговската среда, променят визията й. С модата е хубаво да се съобразяваме, но моето виждане е малко по-различно: интериорът трябва да се прави така, че "да работи" във времето, защото честата му промяна е скъпо удоволствие. Проектирането трябва да е такова, че със смяната само на определен аксесоар или декоративен елемент да се постигне усещането за голяма промяна в интериора.

Няма коментари:

Публикуване на коментар