Translate

вторник, 23 октомври 2012 г.

Метод на светлинно обемно- пространственото ....


Метод на светлинно обемно- пространственото моделиране на интериора.
Системен дизайн на интериорно осветление

ПЛАМЕН БУКОВСКИ

Метод на светлинно обемно-пространствено моделиране на интериора. Системен дизайн на интериорно осветление. В изложението са положени основните принципи на качествено нов подход при проектирането на интериорното пространство. Новия метод води до създаване на концептуален, пластичен светлосенъчен модел, който в последствие се облича в цвят и материал. Изложени са и принципите на методически подход при проектирането на интериорното осветление.
Ключови думи: светлосенъчен модел, цвят, интериорно пространство, осветление

Method for lighting volume-spatiality modeling of the interior. System design of interior light. This presentation lay the foundation principles of fully new approach for design of interior space. The new method creates fundamental, plastic light and shade model, which later put on itself with color and material. There are exposed principles of Methodical approach by designing of interior light.
Key words: light and shade model, color, interior space, lighting

ВЪВЕДЕНИЕ

Динамиката на съвременния живот, непрекъснато нарастващият стандарт, бумът в техниката и технологиите поставят нови задачи и проблеми за решаване пред архитектите и дизайнерите. Досегашните постижения в проектирането и реализацията в областта на интериора в по-голямата си част не задоволяват като художествено ниво [4]
Подценява се обемно-пространствения подход при проектирането на вътрешното пространство. Не се разработва задълбочено и целенасочено отделния детайл. Подценява се значението на естественото и изкуственото осветление. Възприемат се по-често единствено като светотехнически проблем, а не проблем, свързан с психофизическото възприятие на средата за обитаване. Като цяло се подценява значението на феномена Светлина при цялостното проектиране на интериорното пространство.
Основен проблем пред проектанта на интериори е синтеза на светлинно цветова среда, интегрирана с уникална за всеки един проект обемно-пространствена структура.

 

ИЗЛОЖЕНИЕ

Метод на светлинно обемно-пространственото моделиране на интериора.
Същност на метода:
-  С интериорното пространство се манипулира като със склуптурен модел. Чрез “отнемане” и “добавяне” на материал постепенно се “изваждат” детайли и обеми от интериора, като последователността е от общото към частното;
-  Определят се функционалните зони като общи обеми;
-  Прави се концептуален модел на интериора, като обзавеждането е “маркиране” с пропорционални обеми;
-  Решава се проблема “светло-тъмно”, светлина-сянка;
-  Уточняват се светлинните акценти;
-  Определят се видовете светлина (моделираща, рисуваща, запълваща, фонове, контра) за съответната зона, обем, плоскост от интериорното пространство;
-  Работи се в режим Тъмно-светло, черно-бяло;
-  Прави се светлинна корекция след “налагането на цветовете и материалите върху пластичния светлосенъчен базов модел на интериора.
Оптичното познаване на природата на светлината и присъщото и свойство цвят, както и физичните явления, свързани с нея е важна предпоставка за успешното прилагане на метода за светлинно обемно-пространствено моделиране на интериора.
С развитието на технологиите, физко-техническите ефекти ще се превръщат във все по-мощен арсенал за проектанта.
В табл.1 е направена кратка систематизация на физико-техническите ефекти и явления, свързани със светлината. [8]
Физични явления, свързани с феномена светлина.
-           Излъчване на светлина..
-           Поглъщане на светлина.
-           Пречупване на светлината..
-           Отражение.
-           Интерференция.
-           Дифракция.
-           Луминесценция.
-           Поляризация.
-           Дисперсия.
Табл.1.


Наименование на Физико- техническите ефекти

Резултат, получен ефект
Електрооптични явления
1.
Електрооптичен ефект на Кер
Двойно лъчепречупване
2.
Ефект на Покелс
Изменение на показателя на пречупване
Луминесценция
3.
Антистоксова луминесценция
Електромагнитна вълна с дължина λИ< λВ
4.
Електролуминесценция
Електромагнитно излъчване
5.
Електрохемилуминесценция
Електромагнитно излъчване
6.
Звуколуминесценция
Електромагнитно излъчване
7.
Йонолуминесценця
Електромагнитно излъчване
8.
Катодолуминесценция
Електромагнитно излъчване
9.
Кооперативна луминесценция
Електромагнитна вълна от видимата област
10.
Радиолуминесценция
Електромагнитно излъчване
11.
Рентгенолуминесценция
Електромагнитно излъчване
12.
Термолуминесценция
Електромагнитно излъчване
13.
Триболуминесценця
Електромагнитно излъчване
14.
Фотолуминесценция
Електромагнитна вълна с дължина λИ< λВ
15.
Хемилуминесценция
Електромагнитна вълна
Магнитни явления
16.
Ефект на Котон-Мутон
Двойно лъчепречупване
17.
Ефект на Ханле
Силна деполяризация и завъртане на равни-ната на поляризация на разсеяната светлина
Нелинейна оптика
18.
Генериране на кратни оптически честоти
Светлинна вълна с честота кратна на падащата
19.
Ефект на самоиндуцирана прозрачност
Веществото става почти прозрачно за светлината
20.
Ефект на самофокусиране на електромагнитните вълни
Изменение на показателя на пречупване
21.
Параметрично генериране на светлина
Лъчение с по-малка честота
Оптика
22.
Двойно лъчепречупване
Елиптически поляризирана електромагнитна вълна
23.
Дихроизъм
Различно поглъщане на светлината в зависимост от поляризацията и
24.
Електрожирация
Изменение на оптическата активност
25.
Естствена оптическа активност
Завъртане на равнината на поляризация
26.
Ефект на александрита
Изменение на цвета
27.
Ефект на Брилуен-Манделщам
Поява на “смесени” компоненти с честоти ν+Δν и ν-Δν в разсеяната светлина
28.
Ефект на гигантско комбинационно разсейване на светлината
Огромно нарастване на ефективното сечение на комбинационно разсейване на светлината
29.
Ефект на Котон
Нееднакво поглъщане
30.
Ефект на Макуел
Двойно лъчепречупване
31.
Ефект на Ми
Разсейване на светлината и частично поляризиране
32.
Ефект на Смолуховски
Разсейване на светлината
33.
Комбинационно разсейване на светлината
Поява на сателити в спектъра на разсеяната светлина
34.
Нарушено пълно вътрешно отражение
Проникване на светлинната вълна от опти-чески по-плътната в по-малко плътната среда
35.
Опит на Физо
Частично увличане на светлинната вълна
36.
Поляризация при разсейване на светлината
Пълна или частична поляризация на вълната
37.
Пълно вътрешно отражение
Пълно отражение на светлината от оптично по-рядката среда
38.
Фотоеластичност
Двойно лъчепречупване
39.
Фоторефрактивен ефект
Изменение на показателя на пречупване
40.
Явление на Тиндал
В разсеяната светлина средата е синкава, а в преминалата – червеникава
Трептения и вълни
41.
Ефект на Черенков
Светлинна вълна (светене на Черенков)
Фотоелектрични и фотохимични явления
42.
Фотохромен ефект
Обратима промяна на цвета

Съвкупността от физични явления с физико-технически ефекти може да се нарече “светлинно тяло”. Всъщност метода за светлинно обемно-пространствено моделиране на интериора се базира на взаимодействието между “светлинното тяло” и материалната среда.
Материализирането и конкретизирането на концептуалния модел става чрез прилагането на системен подход в дизайна на осветителната система за интериора.
Интериорното осветление е организирано по определен начин, с разнообразни елементи, обвързани помежду си от енергийни, материално-полеви и визуално композиционни връзки, като образуват единно цяло. Това осветление е пример за сложна система с голямо многообразие на елементи и изпълняващите функции, което дава основание да се приложи системния (блоково-йерархичен) подход при проектирането му.
1.      Функционални изисквания според предназначението на отделните зони:
1.1.Всяко помещение да има свой облик, съобразно функциите му;
1.2.Градация на осветлението (нива на осветеност, съотношения на яркостите);
1.3.Цветова градация.
2.      Функционално разнообразие на осветителните системи:
2.1.Зонален подход при осветление на интериора, свързан с въвеждане на отделни системи с различно предназначение;
2.2.Многофункционалност на осветлението, което да служи не само за осигуряване на видимост на предметната среда, но и да оказва биологично и емоционално въздействие;
2.3.Осветителни системи, осигуряващи рисуваща, запълваща, моделираща, фонова и контра светлина;
2.4.Осветителни системи, чрез които се постига различно оцветяване на плоскостите на базата на свойството метамерност на цветовете;
2.5.Осветителни системи, чрез които се постига цветова среда на базата на субтрактивното и адитивно свойство на светлината;
2.6.Осветителни системи с цвят на излъчване в невидимата част на спектъра;
2.7.Разнообразие на осветителни системи:
2.7.1.         Общо таванно осветление;
2.7.2.         Стенно осветление;
2.7.3.         Местно осветление;
2.7.4.     Подово базирано осветление;
2.7.5.     Прожекторно осветление;
2.7.6.     Конструктивистична реализация на осветлението, при която конструктивните елементи са носители на допълнителен ефект.
3.      Визуалнокомуникационни приложения:
3.1.Вариабилна визуализация чрез вариабилни осветителни системи:
3.1.1.     Вариабилна осветеност и облъченост;
3.1.2.     Вариабилно светлоразделение;
3.1.3.     Вариабилен спектрален състав.
3.2.Диалогово взаимодействие на човека със светлинната среда (като напр. приложение на осветители, реагиращи на присъствието на човек в помещението);
3.3.Ключово осветление (подчертаващо, внушаващо, насочващо вниманието);
3.4.Визуална сигнализация.
4.      Естетически фактор:
4.1.Осветление като елемент на интериора в:
4.1.1.     Пасивно (несветещо състояние);
4.1.2.     Активно светещо състояние.
4.2.Осветление с декоративни предметно-изобразителни функции (подчертаване на елементи, детайли);
4.3.Реализиране на осветление в което естественото осветление е водещо.
5.      Психофизически фактор, свързан с постигането:
5.1.Комфорт – светлинен, цветови;
5.2.Равномерност по място и време;
5.3.Светлосенчест рисунък.
6.      Санитарно-хигиенен фактор, свързан основно със запазване на норми и правила.
7.      Социален фактор, свързан с етнически, възрастови, битови, професионални и други изисквания.
8.      Енергийно-икономически фактор, доколкото реализирането на адекватна светлинна среда със съответни осветителни системи изсква:
8.1.Еднократни разходи;
8.2.Електроенергийни разходи;
8.3.Експлоатационни разходи.
9.      Композиционна структура:
9.1.Композиция н светлина, сянка, полусянка; Възможност за многовариантност на ефектите;
9.2.Композиция на осветители и конструктивни елементи – Възможност за прекомпозиране на елементите без демонтаж, възможност за мобилност;
9.3.Композиционни схемни решения: материални, енергийни, полеви, визуални.

 

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

В заключение могат да се отбележат по-важните резултати от настоящата работа:
1. Предложен е нов метод за проектиране на вътрешното пространство – метода на светлинно обемно-пространствено моделиране, базиран на взаимодействието между “светлинно тяло” и материална среда.
2. Разработена е кратка систематизация на физичните явления и физико-техническите ефекти, свързани със светлината.
3. Въведено е ново понятие “светлинно тяло” като съвкупност от физичните явления, свързани с феномена светлина.
4. Предложен е методически подход на системния дизайн на интериорно осветление, позволяващ извеждане (синтезиране) на проектни решения с широк кръг (набор) от елементи, функции, възможности, предназначения, стойност, разходи.

 

ЛИТЕРАТУРА

[1] Айзенберг Ю.Б., Основы конструирования световыйх приборов. Москва, Энергоатомздат, 1996.
[2]  Алексеева Н., Л. Артюшин, Цветной фильм. Москва, Искусство, 1980 г.
[3] Буковски П., Р.Кючуков, Системен дизан на битово осветление, Доклад. І балканска конференция по осветление и дизайн, Варна 2000.
[4] Бойчев, К.Б., Е.Цветков, И.Калайджиев, О.Гроздев, Интериор. Техника, 1993 г.
[5] Василев Х., Д.Деянов, Осветление на съвременното жилище. София. Денима, 1994 г.
[6] Каплинская М.Ю., Г.В.Федюкина, О создании комфортной световой среды жилища. Светотехника, 1991, №1.
[7] Каплинская М.Ю., Г.В Федюкина, Современные тенденции битового освещения, Светотехника, 1991, №9.
[8] Нанчева Н.М., Физични явления и ефекти. Русе, ВТУ”А.Кнчев”, 1994 г.

За контакти:
магистър инженер-дизайнер Пламен Буковски
              

Няма коментари:

Публикуване на коментар